Sex roller söker en författare.


(Josefins söta hästtröja finns att köpa på H&M. Nästan ett plagg man vill äga...) Foton: Petra Hellberg

Det var i mitten av mars detta år jag fick nys om att den nya Mörk-Eidem pjäsen på Stadsteatern skulle vara Sex Roller Söker En Författare. Redan då visste jag att detta skulle bli en succé och började längta tills November innan sommaren ens var kommen. Och visst var den värd all väntan. Jag har haft chansen att se den ett par gånger redan och pjäsen växer för varje gång. Det skriker Mörk-Eidem om hela produktionen och jag älskar det. Bara den lilla detaljen att Andreas Kundler kan dyka upp på scen för att sedan stumt illusterara ett telefonsamtal från dagis i mitten av Ann-Sofie Rases Tre Systrar monolog är ju genialiskt! Skådespelarna gör ett fenomenalt jobb och det känns verkligen som att man sitter där som en fluga på väggen och få bevittna en repetition som blir något helt annat. Sen faller väggen och lyset försvinner och helt plötsligt får hela salongen en kuslig och spöklik känsla. Rollerna gör entré på ett dramatiskt sätt och jag kan säga att Liv Mjönes bara blir bättre och bättre. Hon har en otroligt stark roll och spelar den galant. En annan som gör ett starkt intryck på mig är Kajsa Ernst, det är verkligen hemskt att se modern slitas mellan sina barn och att se henne frustration över situationen de befinner sig i. Sex Roller Söker En Författare är en av de starkaste produktionerna jag sett på länge och passa på att boka biljett nu för vem vet när ryktet sprider sig och den blir 100% utsåld..




Kommentarer
Postat av: niffin

Etta på Kulturnyheternas kritikerlista! ;) http://svt.se/2.27170/1.2256170/kulturnyheternas_kritikerlista_december_2010?lid=puff_1463872&lpos=lasmer

2010-12-12 @ 00:02:52
URL: http://enmenettlejon.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0